۱۳۸۳/۰۱/۱۰

همیشه اعتقادم بر این بود که حق یه چیز نسبیه. یعنی هرکسی یه چیزیو حق میدونه و دلیلی نمیشه که بگیم حق مطلقه. دقیقا" هم نمیدونم که چرا به این نتیجه رسیده بودم. شاید به خاطر کتابای دکتر سروش بود. میگم شاید. آخه سروش معتقد بود که مثلا" درک انسانها از وحی فرق داره. مثلا" دلیلی نداره که ما از قرآن و وحی همون برداشتی رو بکنیم که پیامبر داشت و الزاما" نباید معتقد باشیم که برداشت پیامبر درسته. به این مطلب الان اینجا کاری ندارم که هم خیلی مفصله و هم اینکه جاش اینجا نیست. به این اعتقاد داشتم که به تعداد آدما راه رسیدن به حق وجود داره. هر کسی راه خودشو داره. ولی اعتقادم تغییر کرده. الان اعتقادم اینه که حق یکی بیشتر نیست. و تنها یک راه برا رسیدن بهش وجود داره. این یک راه البته تو فروع میتونه شاخه های مختلف داشته باشه و به هزاران زیر شاخه تبدیل بشه ولی در کلیات و اصول ثابته.الان چند وقته ذهنم به این مشغوله که میشه همه چیزو به صورت صفر و یک دراورد؟یعنی همه چیز مخصوصا" اخلاقیات یا صفره یا یک. یا اینکه نسبیت هست و نمیشه کلی قضاوت کرد. به نظرت ارزشهای بشری ثابته؟ اگه هست پس این همه اختلاف در ارزشها برای چیه؟ و اگه نیست پس خودش بهترین توجیه برا اینه که همه چیزو صفر و یک نبینیم.
*
برات پیش اومده که از زمان بخوای فرار کنی؟یعنی از تیک تیک عقربه های ساعت متنفر باشی. دلت بخواد که متوقف بشه . یه راهش اینه که مثل من گاهی باطری ساعتو در بیاری تا همه چیز برا یه مدت متوقف بشه. ولی افسوس که زمان بی رحم تر از این حرفاس. بدون توجه به خوش اومدن من و تو به حرکت خودش ادامه میده. دیدی وقتی شادی چه زود میگذره. امان از وقتی که میخوای زود بگذره. انگار دختر ۱۴ ساله س از بس ناز میکنه!
*
مامانم میگن میدونی شبا و نصف شبا چه کاری خیلی لذت بخشه؟ میگم نه. میگه این که بعد از یه خواب دلچسب از خواب بیدار بشی و به ساعت نگاه کنی ببینی ساعت هنوز یکه. بعد بخوابی و بعد از کلی خواب دوباره بلند شی ببینی ساعت شده دو. همینطور تا صبح!یعنی زمان دیر بگذره. یعنی تو از زمان جلوتر باشی.وقتی فکرشو میکنم میبینم راست میگه. اونم وقتایی که خیلی خسته ای و صبح زودم باید از خواب بیدار بشی. اینجور وقتا حس میکنی سر زمان کلاه گذاشتی!
*
هوس اون سوپایی رو کردم که دیشب خونه مینا خانم اینا خوردم! خوش بحال آقا اسرافیل که امروز میتونه بقیه شو بخوره. سوپای لیلا هم خیلی خوش مزه میشه. اینو گفتم که امشب برام درست کنه!

هیچ نظری موجود نیست: